MOCNE STRONY · Dobrze rozwinięta sieć komunikacyjna · Pierścień wokół miasta – trasa przelotowa w centrum nie jest konieczna · W ścisłym centrum zachowana średniowieczna siatka ulic – nadaje przestrzeni miejski charakter · Różnorodność funkcjonalna miasta (kultura, usługi, mieszkalnictwo) · Dobre połączenie komunikacji publicznej, PKP i PKS - dworce blisko centrum | SŁABE STRONY · Forma zabudowy wokół rynku - zbyt duża skala, niska jakość, niedostosowana funkcja · Ubogi funkcjonalnie rynek (brak usług centrotwórczych) · Odcięcie rynku od pierzei budynków przez komunikację i zieleń – brak możliwości rozwoju usług centrotwórczych · Zbyt duże odległości przystanków – zniechęcają do korzystania z transportu publicznego · Brak ciągłości ciągów pieszych - poprzecinane szerokimi ulicami utrudniają poruszanie po mieście · Bardzo słabo rozwinięta sieć ścieżek rowerowych |
MOŻLIWOŚCI · Potencjał dla komunikacji rowerowej · Możliwość rozwoju "miasta bez samochodu" · Bliskość morza, możliwość rozwoju rekreacji · Miasto studentów – młode miasto · Zielone tereny rekreacyjne w bliskiej odległości od centrum - duży potencjał rekreacyjny · Miasto zielone – zdrowe miasto | ZAGROŻENIA · Odległość od morza – konkurencja miejscowości nadmorskich np. Mielna i Słupska · Plany stworzenia nowego centrum miasta – strata na znaczeniu i konkurencja dla rynku |
2.Opis idei
Celem projektu jest zagospodarowanie rynku w Koszalinie. Proponujemy spojrzenie na problem w szerszym kontekście - w kontekście miasta. Z uwagi na ograniczony zakres konkursu (Rynek z kontekstem) oraz bardo duże przekształcenie tworzywa Starego Miasta i jego niemalże wyłącznie współczesny charakter, należy założyć (po przeprowadzeniu analiz historycznych), że próba powrotu do przedwojennych form zabudowy, parcelacji i tworzywa, jest nieuzasadniona, również z ekonomicznego punktu widzenia. Kierunek naszych działań koncepcyjno-projektowych zmierza zatem w kierunku poszukiwania form nowoczesnych, korespondujących z otaczającą Rynek zabudową, ale też kontrastowych w stosunku do historycznych obiektów, takich jak m.in. Katedra. Dzięki temu chcemy uzyskać spójny charakter Rynku Koszalina, jako centrum miasta historycznego i zarazem nowoczesnego, multimedialnego i prężnie rozwijającego się .
Z analiz wynika, że Koszalin kryje w sobie bardzo duży potencjał, jest dobrze skomunikowany wewnętrznie i regionalnie, ma zróżnicowane usługi. Jednocześnie występują liczne bariery dla komunikacji pieszo-rowerowej oraz rozwoju usług w ścisłym centrum.
Chcemy zaproponować “przywrócenie” miasta jego mieszkańcom. Przede wszystkim poprzez uprzywilejowanie w Starym Mieście pieszych, rowerzystów i korzystających z komunikacji miejskiej. Wydzielamy dla nich strefę obejmującą swym zasięgiem Rynek, plac kościelny i odcinki ulic Zwycięstwa i Młyńskiej wzdłuż pierzei placów, a także środek ul. Zwycięstwa od ul. Dworcowej do ul. Jana Matejki. Tym samym poprawiona zostanie struktura ciągów pieszo-jezdnych poprzez połączenie ich w miejscu występowania konfliktów. W ten sposób Rynek wraz z otoczeniem stanie się punktem węzłowym, ogniskującym ruch pieszy i rowerowy w centrum Koszalina.
Głównym elementem realizującym tę ideę jest ciągnąca się wzdłuż ul. Zwycięstwa aleja. Obecnie ulica ta zdominowana jest przez ruch samochodowy, wprowadza w pobliże miejsc rekreacyjnych niepotrzebny ruch tranzytowy i stanowi konkurencję dla obwodnicy śródmiejskiej. Docelowo będzie mieć charakter parku liniowego, służącego jako trakt pieszy. Zakończona jest dwoma ogniskami: na skrzyżowaniu z ul. Dworcową - placem z wyeksponowanym pomnikiem oraz na skrzyżowaniu z ul. Jana Matejki - trójkątnym placem z fontanną. Ścieżki rowerowe znajdują się po obu stronach środkowego deptaku. Wzdłuż niego umieszczone są m. in. takie elementy jak: place zabaw, klatka do gry w piłkę koszykową, miejsce dla okolicznościowych i czasowych straganów, ławki i miejsca do siedzenia, stałe plansze do gier umysłowych oraz miejsca postojowe i parkingowe, które umożliwią swobodne korzystanie z licznych usług, zlokalizowanych wzdłuż ul. Zwycięstwa (głównej osi Koszalina – salonu miejskiego). Nowe funkcje urozmaicą przestrzeń, poszerzą ofertę rekreacyjną miasta dla mieszkańców i staną się bodźcem do koncentracji większej liczby różnego rodzaju usług centrotówrczych. To z kolei wpłynie na ożywienie całej alei, której kulminacyjnym punktem będzie Rynek Staromiejski.
Innym ważnym elementem koncepcji są planty. Pd-zach. ich część została w znacznej mierze zabudowana, a ciągłość plant przerwana. Z tego względu, w tym rejonie, proponuje się poprowadzenie głównej komunikacji rowerowej dwiema drogami: ul. Krzywoustego i Komisji Edukacji Narodowej. Zabudowę na tym terenie należy uporządkować, a ul. Krzywoustego połączyć z ul. Połtawską ciągiem pieszo-rowerowym w celu otwarcia tej strony miasta na centrum handlowo-targowe położone dalej na zachód.
Proponujemy odsłonięcie murów obronnych lub ich podniesienie nad poziom terenu, uspokojenie ruchu kołowego w rejonie południowo-zachodniej części Starego Miasta poprzez sięgaczową obsługę ulic Chrobrego i Laskonogiego oraz przekształcenie ul. Połtawskiej i Komisji Edukacji Narodowej w bajpas omijający centrum, i jednocześnie umożliwiający swobodny dojazd do parkingu podziemnego od południa ul. 1 Maja.
Korzystne byłoby poszerzenie funkcji plant o: ścieżki rowerowe, tory do joggingu i gimnastyki, grile publiczne, park linowy (Stare Miasto-Policja-Stadion), tor saneczkowy, skatepark (na trasie Stare Miasto-Amfiteatr) oraz boiska do małych gier zespołowych.
3. Etapowanie
Ze względu na znaczne rozszerzenie ogólnej koncepcji poza obszar kontekstu oraz z uwagi na spójność kompozycyjną i funkcjonalno-przestrzenną miasta proponujemy podzielić inwestycję na niezależne zadania realizacyjne. Głównym kryterium podziału są: łatwość i szybkość realizacji oraz koszty wykonania.
Etap I ( niskie koszty):
· zamknięcie ulic wokół rynku oraz ul. Dąbrówki;
· połączenie ścieżkami rynku i browaru;
· nowa organizacja obsługi komunikacyjnej Starego Miasta:
· zamknięcie przecznic ul. Zwycięstwa, zastosowanie w ich miejsce sięgaczy: ul. Bogusława II, Ks. Anastazji, Laskonogiego i Chrobrego;
· obsługa komunikacyjna tej części miasta poprzez ulice zbiorcze : K. Wielkiego, Z. Czarnego, A. Mickiewicza, 1 Maja i Komisji Edukacji Narodowej.
Etap II (średnie koszty):
· utworzenie bulwaru wzdłuż ul. Zwycięstwa;
· rozbudowanie sieci ścieżek rowerowych w centrum i plantach;
· zmiana zachodniej elewacji pierzei rynku, zmiana elewacji ratusza oraz zamknięcie kwartału rynku ażurową ścianą.
Etap III (najwyższe koszty):
· budowa parkingu podziemnego pod rynkiem i pawilonów nad płytą placu;
· zmiana płyty rynku wraz z nawierzchnią zamkniętych odcinków ulic.
4.1. Analiza komunikacyjna
Sieć dróg kołowych oraz parkingi są dobrze rozwinięte. Ruch pieszych odbywa się głównie wzdłuż ul. Zwycięstwa, plant oraz w okolicy rynku i bazaru miejskiego. Ilość ścieżek rowerowych jest niewystarczająca.
Proponujemy połączenie i rozwinięcie ciągów pieszo-rowerowych, uspokojenie komunikacji w obrębie rynku poprzez wyłączenie z ruchu dla samochodów osobowych części ulic:
· Zwycięs twa, Młyńskiej oraz ul. Dąbrówki na odcinku przed ratuszem oraz zamknięcie części ulic Zwycięstwa oraz Młyńskiej, pozostawiając jednocześnie możliwość ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych i komunikacji miejskiej;
· podniesienie rangi ruchu pieszego i rowerowego. Wprowadzenie ciągów pieszo-rowerowych dla całości założenia.
4.2. Analiza kompozycyjna
Kompozycja miasta oparta jest na dwóch osiach: ul. Zwycięstwa (od dworców do rejonu obwodnicy) i ul. Matejki. Obie z nanizanymi nań kolejnymi obiektami i dominantami. Kulminacyjnym punktem są główne wnętrza urbanistyczne - Rynek i plac kościelny z katedrą. Większość ulic i ciągów komunikacyjnych zamykają dominanty kubaturowe i rzadziej wysokościowe.
Problemem jest brak dominant i akcentów architektonicznych na osi wiodącej od dworca PKP ul. Dworcową w kierunku Centrum, oraz brak elementu zamykającego oś ul. Zwycięstwa na wysokości ul. Młyńskiej. Funkcję tę docelowo ma pełnić projektowany pawilon rynkowy. Ponadto Stare Miasto rozbite jest na pięć jednostek funkcjonalno-kompozycyjnych, których granice są słabe a stopień wewnętrznego uporządkowania różny. Również mury obronne, poza paroma fragmentami, są mało wyeksponowane.
Docelowo należy wprowadzić akcenty architektoniczne i dominanty zamykające osie widokowe wzdłuż ul. Dworcowej. Poprzez sukcesywnie prowadzoną rewitalizację tworzywa budowlanego, uporządkowanie ruchu kołowego, pieszego i rowerowego centrum dzielić się będzie na trzy jednostki funkcjonalno-kompozycyjne określone wyraźnymi granicami. System dominant i akcentów architektonicznych ułatwi orientację w terenie, zwiększy rozpoznawalność oraz charakter poszczególnych miejsc.
4.3. Analiza funkcjonalno-przestrzenna
Rynek Koszalina, w obecnym kształcie, boryka się z opustoszeniem i brakiem usług centrotwórczych, zwłaszcza gastronomii. Jest to spowodowane rozległością rynku oraz barierami (szerokie ulice, wysoka i gęsta zieleń), które całkowicie odcinają pierzeje od placu. Na jedynej przylegającej do rynku pierzei, zamiast restauracji, kawiarń lub butików, siedzibę mają banki. Kolejny problem to połączenie funkcjonalno-przestrzenne placu przykościelnego i Rynku. Obie te przestrzenie, diagonalnie połączone narożami, stanowią rzeczywiste centrum miasta, a są rozdzielone szeroką ul. Zwycięstwa.
Naszym celem jest stworzenie prestiżowej, atrakcyjnej i żywej przestrzeni placu miejskiego, która będzie odpowiadać zróżnicowanym potrzebom mieszkańców i przyjezdnych. Miejsca integracji, spotkań towarzyskich oraz uczestnictwa w życiu publicznym. Miejsca wyjątkowego - wizytówki miasta.
W celu poprawy relacji funkcjonalno-przestrzennych, na obrzeżu płyty rynku, wzdłuż jego wsch. i pd. pierzei, wprowadzono pawilon z usługami handlu, kultury i gastronomii (salony odzieżowe, galeria artystyczna, restauracja, ogródki piwne i restauracyjne).
Pawilon zamyka oś kompozycyjną biegnącą ul. Zwycięstwa od strony dworców (wychodząc poza linię zabudowy ulicy). Jest zarazem elementem "przyciągającym i wciągającym". Róg pawilonu tworzy "bramę" zapraszającą przechodniów, a ścięty pd-zach koniec odsłania widok na katedrę. Zróżnicowana tektoniki placu (schody, pochylnie, tarasy) ożywia przestrzeń, ponieważ ludzie mają możliwość przysiadania na nich i obserwowania otoczenia. Rynek umożliwia aranżację imprez okolicznościowych (m.in. jarmarków, koncertów, juwenaliów, wystaw czasowych). Pawilon służy jako widownia (można się po nim wspiąć i oglądać z góry rynek oraz aleję utworzoną na ul. Zwycięstwa) a ratusz jako tło dla sceny.
Pawilony kryją w sobie także piony komunikacyjne łączące parking podziemny z płytą rynku. Każdy pion wyposażono w windę dla niepełnosprawnych.
Bryła obiektu składa się z trzech części o zróżnicowanej wysokości:
· (wys. 0-7m) dostępne dla ogółu platformy, przestrzeń handlowa oraz pub lub kawiarnia z antresolą (wyjście na bulwar przy ul. Zwycięstwa, Rynek oraz na poziom +1.5 pawilonu)
· (wys. 9m) przestrzeń handlowa dwukondygnacyjna np. Księgarnia
· (wys. 11.5m) wielofunkcyjną dwukondygnacyjna sala (ekspozycje, seminaria, warsztaty (otwart na Rynek i na ul. Młyńską)
W każdej części znajduje się klatka schodowa łącząca parking podziemny z pawilonem i Rynkiem, oraz zaplecza pomieszczeń technicznych i sanitariatów.
5. Wytyczne projektowe
Elewacja ratusza. Poziomy podział elewacji ratusza nawiązuje kształtem do projektowanego pawilonu tworząc jedność formy. Zmiana podziału okien umożliwia lepsze wykorzystanie wnętrz biurowych. Wieża została zwieńczona trzema horyzontalnymi bryłami świetlnymi. Czoło wieży zastąpiono ekranem multimedialnym, który służyć będzie do prezentacji miasta i różnego rodzaju imprez. Na szczycie ekranu znajduje się zegar cyfrowy. Kompozycja kwartału ratusza od ul. Młyńskiej została domknięta ażurową ścianą w formie metalowego stelaża porośniętego pnączami (j.t. domknięcie pierzei historycznej).
Zachodnia elewacja rynku dużymi lukarnami została rozbita na cztery części. Umożliwi to wykorzystanie poddasza na cele mieszkalne i pozwoli scalić kompozycyjnie parter usługowy z wyższymi kondygnacjami. Zaproponowano zmianę proporcji okien. Bryłę urozmaica wysunięcie balkonów. Elewacja wspiera się na stalowym stelażu i wypełniona jest falująco ułożonymi tralkami z materiału drewnopodobnego lub konglomeratu drzewnego.
Materiałowe i kolorystyczne rozwiązanie nawierzchni Rynku. Nawierzchnia płyty Rynku i odcinków dróg zamkniętych dla ruchu kołowego wykonana jest ze sztucznego kamienia w piaskowej barwie o dwóch odcieniach. Jednolitość Rynku i ulic podkreśla rangę ruchu dla pieszych i rowerów. Niektóre płyty (1,2mx1,8m) wystają z posadzki tworząc siedziska. Gładka nawierzchnia umożliwia różnorakie wykorzystanie przestrzeni rynku (rolki, deskorolki, taniec, breakdance).
Parasole i markizy w ogródkach restauracyjnych i piwnych nawiązują do płóciennych żagli. Są doczepiane do ustawionych pod kątem latarń.
Latarnie stojące samodzielnie jak i te obok parasoli mają dwa punkty świetlne, jeden umieszczony na szczycie, a drugi, oświetlający posadzkę, przy podstawie.
Fontanna i pomnik. Fontanna znajduje się w północno-zachodniej, zacienionej części rynku. Lokalizacja oraz łagodne ukształtowanie jednego z jej brzegów ułatwia korzystanie z niej przechodniów, a zwłaszcza dzieci. Fontanna ma charakter multimedialny oparty o program muzyczny, świetlny i wodny (para wodna, dysze itp.)
Pomnik, zachowany w niezmienionej formie, nawiązuje do historii miejsca. Stanowi również przeciwwagę dla wieży ratusza i jest elementem zamykającym widok w “bramie” pawilonu. Pomnik jak i fontanna będą iluminowane.
Parking. Główny parking podziemny zlokalizowano pod całą powierzchnią płyty rynku. Jest dwukondygnacyjny skonstruowany na siatce o boku 8,3m i wysokości kondygnacji w świetle 2,8m. Wjazdy umieszczone zostały na środku ulicy pomiędzy pasami ruchu w pd-wsch narożu Rynku w osiach ulic Zwycięstwa i 1 Maja. Wyjazdy znajdują się w pn-wsch narożu Rynku w osiach ulic Młyńskiej i Asnyka. Taka lokalizacja wjazdów i wyjazdów, przy jednoczesnym wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z obszaru Starego Miasta, zapewnia optymalną obsługę komunikacyjną zarówno parkingu podziemnego, jak i wschodniej części obszaru kontekstu.
Na pierwszej kondygnacji poniżej płyty rynku znajdą się, oprócz miejsc parkingowych, sanitariaty miejskie, pomieszczenia monitoringu, pomieszczenia techniczne oraz magazyny (dla usług mieszczących się w pawilonie na poziomie Rynku).
W założeniu parking, a zwłaszcza jego pierwsza podziemna kondygnacja w ciągu dnia służyć ma przyjezdnym turystom, pracownikom usług i ich klientom. Druga podziemna kondygnacja przeznaczona ma być dla mieszkańców najbliższego otoczenia Rynku. Takie rozwiązanie pozwoli zmniejszyć ilość samochodów parkowanych na ulicach i podwórzach Starego Miasta, przez co poprawi się jego estetyka i dostępność dla pieszych i rowerów.
Nowy przystanek autobusowy zaprojektowano optymalnie pomiędzy placem kościelnym i Rynkiem na diagonalnej osi łączącej te dwa główne wnętrza urbanistyczne. Forma przystanków nawiązuje do zadaszeń, oświetlenia i markiz proponowanych na Rynku.
Roślinność. Ze względu na brak możliwości wprowadzenia drzew bez zmniejszania ilości miejsc parkingu podziemnego na obszarze płyty rynku wprowadzone zostały trzy rzeźby w kształcie drzew. Na tarasach i rynku, z roślin mało wymagających proponuje się zastosowanie kosodrzewiny, traw i żarnowców oraz roślinności w pojemnikach.
Plansze:
Strona konkursu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz